دسته‌بندی نشده

گوش درد نوزاد چه دلایلی دارد و راه درمان این عارضه چیست؟

گوش درد نوزاد چه دلایلی دارد و راه درمان این عارضه چیست؟
Rate this post

گوش درد از مشکلات شایع میان نوزادان و کودکان خردسال است. این درد می‌تواند باعث بی‌قراری و ناراحتی نوزاد یا کودک شود و والدین را نگران کند اما به طور کلی گوش درد نوزاد و یا خردسال مساله جدی و نگران کننده‌ای نیست و در بیشتر موارد نیازی به مراجعه به پزشک هم وجود ندارد. اما چطور می‌توان تشخیص داد که نوزاد شما به گوش درد دچار شده است؟ چه عواملی باعث بروز این مشکل می‌شوند؟  چطور می‌توان گوش درد نوزاد را درمان کرد؟ راه‌های پیشگیری از گوش درد نوزاد و کودک چیست؟ ما در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

نشانه‌های گوش درد در نوزادان و کودکان

نوزاد و کودکی که هنوز رشد کافی ندارد نمی‌تواند مستقیما شما را از درد و ناراحتی خود مطلع کند و در این شرایط نشانه‌های درد تنها راهی هستند که شما می‌توانید به کمک آن مشکل او را از این تشخیص دهید. این نشانه‌ها اصلی‌ترین دلایلی هستند که بر اساس آن‌ها می‌توان گفت نوزاد یا کودک خردسال به گوش درد دچار شده است. کودک شما هنگام ابتلا به گوش درد ممکن است همه یا فقط تعدادی از این نشانه‌ها را داشته باشد.

برای مشاهده صفحه خرید توالت فرنگی کودک کلیک کنید « توالت فرنگی کودک »

  • کودک گوش خود را می‌مالد یا می‌کشد: کودک به دلایل مختلفی ممکن است به گوش خود دست بزند اما اگر این کار با ناراحتی عمومی وی همراه است می‌تواند نشانه گوش درد باشد.
  • به برخی از صداها واکنش نشان نمی‌دهد: گوش درد و عفونت و فشار در ناحیه گوش میانی روی حس شنوایی کودک اثر می‌گذارد و باعث شود او که به برخی محرک‌ها مثل صدا واکنش نشان ندهد.
  • تب ۳۷.۵ درجه یا بالاتر دارد: زمانی که کودک دچار عفونت گوش شده باشد معمولا گوش درد وی با تب نیز همراه خواهد بود.
  • به اسهال و استفراغ دچار شده است: میکروب‌هایی که باعث عفونت گوش می‌شوند می‌توانند روی دستگاه گوارش هم اثر بگذارند و در این شرایط گوش درد با اسهال و استفراغ نیز همراه خواهد بود.
  • ترشحات زرد رنگ، سفید رنگ و گاهی بدبویی به مقدار زیاد از گوش وی خارج می‌شود: در بیشتر نوزادان و کودکان این اتفاق رخ نمی‌دهد اما اگر این مورد را مشاهده کردید به طور قطع کودک شما دچار عفونت گوش شده است. این ترشحات می‌تواند نشانه فشار و التهاب در ناحیه به پرده گوش هم باشد که جای نگرانی ندارد و با رفع عفونت از بین می‌رود. اگر از گوش کودک شما بوی نامطبوعی هم به مشام می‌رسد او حتما به عفونت گوش مبتلا شده است.
  • اشتهای خود را از دست می‌دهد: همان طور که گفتیم عفونت در گوش می‌تواند سیستم گوارش را هم تحت تاثیر قرار دهد و اشتهای کودک را از بین ببرد. از طرف دیگر درد گوش ممکن است باعث شود که مکیدن شیر و بلعیدن غذا برای او دردناک باشد و همین مساله اشتهای او را به غذا کاهش می‌دهد.
  • تعادل کاملی ندارد و مرتب زمین می‌خورد: گوش‌ها وظیفه حفظ تعادل بدن را به عهده دارند و در کودکان بزرگ‌تر که به خوبی راه می‌روند زمین خوردن مکرر می‌تواند نشانه عفونت گوش باشد.
  • خواب کودک دچار اختلال شده است: دراز کشیدن و گذاشتن سر روی زمین می‌تواند باعث تشدید درد گوش شده و خواب کودک را دچار اختلال کند.

خرید پوشک جان ب ب ( برای مشاهده برگه ی خرید انواع پوشک های جان ب ب کلیک کنید )

گوش درد نوزاد

میزان شیوع گوش درد در نوزادان چقدر است؟

جالب است بدانید که گوش درد پس از سرماخوردگی شایع‌ترین علت مراجعه به پزشک در میان نوزدان و کودکان است. طبق آمار ۲۳ درصد از کودکان تا رسیدن به اولین تولد خود، حداقل یک بار به عفونت گوش مبتلا می‌شوند و نیمی از کودکان نیز گوش درد را حداقل یک بار پیش از رسیدن به سه سالگی تجربه می‌کنند. پس گوش درد و عفونت گوش در کودکان یک مشکل بسیار عمومی و شایع است که جای هیچ نگرانی ندارد و با درمان درست و به موقع برطرف خواهد شد.

چه عواملی باعث گوش درد نوزاد می‌شود؟

وقتی مایعات ترشح شده از گوش نوزاد پشت پرده گوش او تجمع می‌کنند می‌توانند به گوش درد و عفونت منجر شوند. این مایعات به طور معمول از طریق لوله استاخی که به گوش میانی و بینی  و گلو متصل است خارج می‌شوند اما وقتی این لوله مسدود شده باشد تخلیه هم دچار مشکل خواهد شد. این حالت معمولا هنگام سرماخوردگی، عفونت سینوسی و حتی حساسیت رخ می‌دهد و مایعات در گوش میانی تجمع پیدا می‌کنند. در این شرایط میکروب‌ها که محیط‌های  تاریک و گرم و مرطوب را دوست دارند وارد عمل می‌شوند و در مایع داخل گوش رشد پیدا می‌کنند. وقتی عفونت بدتر می‌شود التهاب و فشار ایجاد شده پشت پرده گوش باعث درد می‌شود و نوزاد شما نشانه‌های عفونت مثل تب از خود بروز می‌دهد. به این حالت Acute Otitis Media یا AOM گفته می‌شود که به معنای عفونت دردناک گوش میانی است. علت شیوع این مشکل در نوزادان این است که طول لوله‌های استاخی در آن‌ها خیلی کوتاه و حدود یک سانتی‌متر است. اما با کامل شدن رشد طول این لوله سه برابر می‌شود و مایعات راحت‌تر جریان پیدا می‌کنند. جالب است بدانید که استفاده از پستانک می‌تواند شرایط نوزاد مبتلا به گوش درد را بدتر کند. مطالعات نشان داده است که عدم استفاده از پستانک احتمال ابتلا به گوش درد را در نوزادان و خردسالان ۳۳ درصد کاهش می‌دهد.

برای مشاهده صفحه خرید مکمل غذای کودک پدیاشور بر روی لینک روبه رو کلیک کنید  ( خرید پدیاشور )

گوش درد نوزاد

 

راه‌های درمان گوش درد نوزادان و کودکان

گوش درد نوزاد و عفونت گوش وی در بیشتر موارد خود به خود درمان می‌شود و نیازی به درمان‌های خاص ندارد. اما وقتی شدت این درد و عفونت بالا باشد و با تب و ورم و قرمزی و ترشحات زیاد از گوش همراه باشد باید به پزشک مراجعه کرد. آنتی بیوتیک‌ها سال‌ها است که به عنوان تنها روش درمان گوش درد و عفونت شدید گوش مورد استفاده قرار می‌گیرند اما استفاده بیش از حد از این داروها می‌تواند باعث مقاومت دارویی شده و کودکان را به عفونت‌های شدیدی دچار کند که با آنتی بیوتیک‌های معمولی قابل درمان نیستند. به هر حال اگر نوزاد شما بالای شش ماه است و به گوش درد دچار شده است احتمالا پزشک برای وی استامینوفن یا ایبوپروفن مخصوص نوزادان تجویز خواهد کرد. فراموش نکنید که کودک زیر ۱۶ سال نباید از آسپرین استفاده کند.

برگه ی خرید آویز تخت کودک ( صفحه خرید انواع آویز تخت اتاق کودک )

درمان‌های خانگی گوش درد کودکان و نوزادان

زمانی که درد گوش و عفونت جدی نیست و نیاز به درمان دارویی ندارد شما می‌توانید با روش‌های ساده خانگی آن را تسکین داده و در مدت چند روز کاملا درمان کنید:

روغن زیتون: روغن زیتون می‌تواند ترشحات گوش را نرم کرده و به تخلیه سریع‌تر آن کمک کند. این روغن را کاملا ولرم کرده و با دمای بدن هم دما کنید سپس سه تا پنج قطره از آن را داخل گوش کودک بچکانید، اضافات آن را با پنبه پاک کنید تا بیرون نریزد.

گوش درد نوزاد

بالش بلند: وقتی سر پایین‌تر از بدن قرار بگیرد گوش درد نیز بدتر می‌شود. برای کودکان بالای یک سال که می‌توانند از بالش استفاده کنند بالشی مرتفع‌تر قرار دهید. این کار به کاهش درد و بهبود کیفیت خواب کودک کمک می‌کند. کودکان بزرگ تر هم بهتر است به طرف گوش سالم خود بخوابند تا درد کمتری را حس کنند.

برگه ی خرید انواع آغوشی نوزاد – برای مشاهده بر روی لینک فوق کلیک کنید

هوای مرطوب: خشکی هوا به سفت شدن ترشحات گوش منجر می‌شود و عفونت گوش را بدتر می‌کند. برای گرم کردن و مرطوب کردن گوش کودک، یک حوله را در آب داغ خیس کنید و پشت سر او بگذارید. این کار درد را در مدت چند دقیقه کاهش می‌دهد و تکرار آن به درمان کامل  گرفتگی گوش کمک خواهد کرد.

قطره‌های گیاهی: برخی از روغن‌های گیاهی مثل روغن اسطوخودوس، روغن گل همیشه بهار، عصاره سیر و گل ماهور اروپایی اثر ضد درد دارند و اگر هر روز سه تا پنج قطره از آن‌ها را در گوش کودک بچکانید به بهبود سریع گوش درد وی کمک می‌کنند. البته برای جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته، حتما از محصولات استاندارد استفاده کنید و قبل از این کار با پزشک یا داروساز متخصص مشورت کنید.

گوش درد نوزاد

چطور می‌توان از گوش درد نوزاد جلوگیری کرد؟

واکسیناسیون نوزاد را منظم انجام دهید: ایمن سازی بدن کودک با واکسیناسیون به موقع از بروز عفونت‌های جدی و خطرناک جلوگیری می‌کند. اگر کودک شما مکررا پس از سرماخوردگی و آنفلولانزا به عفونت گوش دچار می‌شود با پزشک مشورت کنید تا در صورت لزوم واکسن آنفلوآنزا برای او تجویز کند.

خرید بالش بارداری دی روحه و انواع مختلف دیگر بالش بارداری در این صفحه ( بالش بارداری )

حداقل شش ماه کودک را از شیر مادر تغذیه کنید: مطالعات نشان داده است که تغذیه با شیر مادر در شش ماه اول زندگی، ریسک ابتلا به عفونت گوش و گوش درد نوزاد را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. این مساله به دلیل پادتن‌هایی است که در شیر مادر وجود دارد و سیستم ایمنی نوزاد را تقویت می‌کند اما این پادتن‌ها پس از شش ماهگی بی‌اثر می‌شوند.

کودک را از دود سیگار دور نگه دارید: مطالعات دیگری نشان داده است که داشتن پدر سیگاری احتمال ابتلا به عفونت گوش را در کودکان تا ۳۷ درصد افزایش می‌دهد و جالب است بدانید که اگر مادر کودک سیگاری باشد این ریسک تا ۶۲ درصد بیشتر خواهد بود. حتی گذراندن یک آخر هفته در کنار افراد سیگاری هم می‌تواند برای سلامت گوش کودکان مضر باشد پس از سیگار کشیدن در اطراف کودکان خودداری کنید و تا حد ممکن آن‌ها را از دود سیگار دور نگه دارید.

 

اگر به دنبال اطلاعت بیشتری در مورد خرید سیسمونی نوزاد هستید میتوانید در بخش بلاگ سایت مقالات مفید بیشتری را مشاهده بفرمایید. اینجا کلیک کنید

اگر هم قصد خرید سیسمونی نوزاد را دارید و یا احتیاج به اطلاعات درباره محصولات دارید میتوانید به این صفحه مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی مامی بی بی

[widget id=”text-12″]
[widget id=”custom_html-7″]


گوش درد – گوش درد کودکان – گوش درد کودک – گوش درد بچه – گوش درد بچه ها – گوش درد نوزادی  – گوش درد نوزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.